Elektryczna Lokomotywa Akumulatorowa ELA-44
Opis
Zastosowanie i warunki środowiskowe:
Elektryczna lokomotywa ognioszczelna typu ELA-44/* przeznaczona jest do transportu materiałów, maszyn i urządzeń oraz do przewozu ludzi w podziemnych zakładach górniczych w wyrobiskach zaliczanych do stopnia a, b lub c niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz klasy A lub B zagrożenia wybuchu pyłu węglowego.
Lokomotywa typu ELA-44/* może pracować w temperaturze otoczenia nie przekraczającej +40oC oraz wilgotności względnej do 100%.
Elektryczna lokomotywa akumulatorowa typu ELA-44/1 lub 2 lub 3 może być eksploatowana w następujących warunkach środowiskowych:
Budowa
Typ | Dane |
---|---|
Temperatura otaczającego powietrza: | 0oC do +40oC |
Wilgotność względna w temp. 40oC: | do 95 % |
Wysokość nad poziomem morza: | -1200÷1000 m npm |
Transport i magazynowanie: | temp. -25oC do +55oC w krótkim czasie, nie przekraczającym 24 h, do 40oC |
Powietrze otaczające lokomotywę: | Wolne od wody oraz gazów chemicznie czynnych |
Środowisko: | Co najwyżej średnio agresywne chemicznie |
Instalowanie: | Lokomotywa powinna być instalowana w pomieszczeniach zgodnie z certyfikatem (I M2) |
- korpusu zasadniczego lokomotywy,
- dwóch kabin obsługi wraz z zderzakami,
- dwóch zestawów kołowych wraz z przekładnią i silnikiem,
- ognioszczelnej iskrobezpiecznej skrzyni pulpitu OISP – zabudowanej w każdej kabinie,
- ognioszczelnej skrzyni falowników i sterowników SFIS,
- przeciwwybuchowej baterii akumulatorowej budowy wzmocnionej typu SBS-4W lub SBS-4WŻ.
- elektryczna lokomotywa ognioszczelna akumulatorowa typu ELA-44/* zbudowana jest z trzech części połączonych ze sobą za pomocą śrub,
- są to korpus zasadniczy i dwie kabiny obsługi,
- takie rozwiązanie ułatwia transport lokomotywy do podziemi kopalń,
- w kabinach zamontowane są pulpity sterujące OISP, reflektory ognioszczelne URO-1, buczki ognioszczelne, joysticki (IP65) i inne elementy wyposażenia,
- korpus zasadniczy stanowi układ jezdny i napędowy (dwa zestawy kołowe wraz z przekładnią i silnikiem), układ hydrauliczny (hamulcowy) oraz skrzynia SFIS,
- na korpusie zasadniczym montowana jest bateria akumulatorowa typu SBS-4W lub SBS-4WŻ.
Układ elektryczny lokomotywy składa się z następujących podzespołów:
- ognioszczelnej iskrobezpiecznej skrzyni pulpitu OISP (2 szt.),
- uniwersalnego reflektora ognioszczelnego typu URO-1 (4 szt.),
- uniwersalnego reflektora punktowego typu RP-100 (2 szt.),
- buczka elektrycznego typu KBB-052 (2 szt.),
- ognioszczelnej skrzyni falowników i sterowników SFIS (1 szt.),
- przeciwwybuchowej baterii budowy wzmocnionej typu SBS-4W lub SBS-4WŻ (1 szt. + 1 szt. rezerwa),
- silników elektrycznych trójfazowych napędu jazdy, typu dSKg 180 L4-EP-f (2 szt.),
- silnika pompy hydraulicznej dSg 90 L4-f (1 szt.),
- układ identyfikacji operatora oraz rejetracji prędkości i czasu pracy lokomotywy.
Cały układ hamulcowy lokomotywy składa się z trzech całkowicie niezależnych układów hamulcowych.
Są to:
- hamulec hydrauliczny – manewrowy-awaryjny,
- hamulec elektryczny – hamowanie elektryczne silnikami ze zwrotem energii do baterii,
- hamulec mechaniczny – postojowy.
DANE TECHNICZNE ELEKTRYCZNEJ LOKOMOTYWY TYPU ELA-44/*
Typ | Dane |
---|---|
Gabaryty [długość x wysokość x szerokość]: | 5650 x 1650 x 1050 – 1250 mm |
Rozstaw osi: | 1400 mm |
Moc przy pracy godzinowej: | 2×22 kW = max 44 kW |
Moc przy pracy ciągłej: | 20 kW |
Prędkość godzinowa: | 3 m/s (10,8 km/h) |
Prędkość ciągła: | 2,8 m/s (10,2 km/h) |
Siła pociągowa ciągła: | 14 kN |
Siła pociągowa godzinowa: | 20 kN |
Masa: | 13700-14 000 kg (5500 kg bateria SBS-4W (lub SBS-4WŻ)+ lokomotywa w zależności od wykonania) |
Przekładnia: | 1:12 |
Średnica kół D: | 560 mm |
Najmniejszy promień krzywizny toru: | 15 m |
Napięcie i pojemność baterii: | 144 V, 840 Ah (760Ah) |
Certyfikaty
Elektryczna Lokomotywa Akumulatorowa typu ELA-44/1 lub 2 lub 3 posiada certyfikat badania typu WE: OBAC 14 CZ/ATEX0611X z dnia 09.12.2014r. który jest wydany przez Ośrodek Badań, Atestacji i Certyfikacji OBAC Sp. z o. o. w Gliwicach. Lokomotywa posiada również certyfikat OBAC/0611/MD/14 na zgodność z wymogami Dyrektywy 2006/42/WE (Dyrektywa Maszynowa) oraz normy PN-EN 1889-2+A1:2010 na część mechaniczną.
Ośrodek Badań, Atestacji i Certyfikacji OBAC Sp. z o. o., Jednostka Notyfikowana nr 1461 zgodnie z artykułem 9 Dyrektywy Rady 94/9/WE z dnia 23 marca 1994, zaświadcza że w/w urządzenie lub system ochronny sprawdzono na zgodność z podstawowymi wymogami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dotyczącymi projektu, konstrukcji urządzenia i systemu ochronnego przeznaczonego do stosowania w warunkach zagrożonych wybuchem, które podano w załączniku nr II do niniejszej dyrektywy.
Zasadnicze wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zrealizowano poprzez spełnienie wymagań norm:
- PN-EN-1710+A1:2010,
- PN-EN 13463-1:2010,
- PN-EN 13463-5:2012.
Elektryczna Lokomotywa Akumulatorowa typu ELA-44/1 lub 2 lub 3 posiada oznaczenie:
OBAC 14 CZ/ATEX0611X
I M2 c
1461
Pobierz kartę katalogową:
Elektryczna Lokomotywa Akumulatorowa typu ELA-44/1 lub 2 lub 3